Een spraakmakende update van de bestseller De schoolleider (2014) over het optimaliseren van het schoolbrede potentieel in de rol van schoolleider.

Wat moet de schoolleider doen om de prestaties van leerlingen te verbeteren? In dit boek onthult Fullan hoe schoolleiders vaak vastzitten in een rol die hun vermogen om de hele school te ontwikkelen belemmert. Hij beschrijft hoe schoolleiders in tijden van crisis gemakkelijk verkeerde beslissingen nemen – en acties ondernemen die ineffectief of zelfs contraproductief zijn. Aan de hand van casusvoorbeelden laat Fullan zien hoe schoolleiders – samen met leraren, leerlingen en ouders – ‘het interne systeem’ van de school kunnen ontwikkelen, om effectief te zijn binnen de school, terwijl ze tegelijkertijd relaties opbouwen met de omgeving en met externe partners.

Al tientallen jaren schrijft Michael Fullan met veel invloed over hoe de onderwijswereld verandert en transformeert, dankzij nieuwe technologie, geformaliseerde prestatienormen en verschuivende sociale verwachtingen. De schoolleider (2014) is zijn bestseller over hoe en waarom de rol van de schoolleider zelf moet veranderen. In deze nieuwe uitgave bespreekt Fullan het nieuwste onderzoek op het gebied van schoolleiderschap en biedt hij nieuw kennis en inzicht ter ondersteuning van de kernconcepten die het boek zo vernieuwend hebben gemaakt.

Deze uitgave is verrijkt met een epiloog geschreven door Jan Heijmans. In dit epiloog borduurt Heijmans voort op de door Fullan aangereikte inhoud en maakt hij vervolgens de verbinding met de Nederlandse context.

Auteur(s): Michael Fullan
Uitgeverij: Uitgeverij OMJS
Taal: Nederlands
ISBN: 978-90-79336-60-9
Uitvoering: softcover
Jaar van uitgave: 2024
Aantal pagina's: 141

Bekijk de inhoudsopgave van 'De Schoolleider 2.0'.

Er is geen informatie voor dit product beschikbaar.
To Top