Nieuw: De leraar als ontwerper
In een samenwerking van Vernieuwenderwijs, SLO en HAN, hebben zes auteurs De leraar als ontwerper geschreven. Zij staan stil bij de rol als ontwerper: wat je kunt ontwerpen, hoe je dat aanpakt en welke kennis en vaardigheden daarbij komen kijken. In zeven praktijkvoorbeelden laten ze zien hoe leraren in diverse contexten en vanuit verschillende ontwerpprincipes succesvol onderwijs vormgeven.
"Een gefocust curriculum gaat over het maken van duidelijke keuzes in wat je wel én wat je niet gaat aanleren."
– Wiliam, 2013
Inhoud
De leraar als ontwerper is voor leraren die méér willen. De auteurs bieden je geen stappenplan, maar verstrekken inzichten en bruikbare tools die je op voor jou passende momenten in kunt zetten. Ze moedigen aan om de eigen weg te vinden in het ontwerpproces en bieden flexibiliteit om de tools en inzichten toe te passen op de specifieke context.
Doel
Word de regisseur van je eigen curriculum en kom tot een stimulerend en krachtig ontwerp dat leerlingen uitdaagt. Met De leraar als ontwerper ontwikkel je jezelf tot een curriculumontwerper en vergroot je je eigen slagkracht in het onderwijs. doelen van SLO als leidraad. Hij richt zich op informatie vinden, beoordelen en verwerken, op veilig online gedrag en op bewustzijn van sociale media.
Doelgroep
Voor leraren in het voortgezet onderwijs.