EigenlijkWijsis gebaseerd op de visie vanAlgemene Culturele Vorming (ACV), een holistische benadering van leren waarin kennis, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling samenkomen. Het boek laat zien hoe onderwijs verder kan gaan dan de traditionele vakgrenzen en brengt cultuureducatie, burgerschap en wereldoriëntatie op een natuurlijke manier samen.
Inhoud
De
EigenlijkWijs is gebaseerd op de visie van Algemene Culturele Vorming (ACV), een holistische benadering van leren waarin kennis, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling samenkomen. Het boek laat zien hoe onderwijs verder kan gaan dan de traditionele vakgrenzen en brengt cultuureducatie, burgerschap en wereldoriëntatie op een natuurlijke manier samen.
Inhoud
De visie van ACV is gebaseerd op de overtuiging dat cultuureducatie een fundamentele rol speelt in de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen waarin de vragen: “Wie ben ik” en “hoe verhoud ik mij tot…?” centraal staan. Door de zes leergebieden van ACV, die de verschillende burgerschapsperspectieven vertegenwoordigen - 'Ik als Burger', 'Ik en Jij', 'De Wereld', 'Wie ben ik?', 'Ik denk dus ik ben' en 'Kunst in Ontwikkeling' – ontdekken leerlingen hun eigen identiteit, leren ze zich verhouden tot anderen en krijgen ze de ruimte om kritisch na te denken over hun rol in de samenleving.
Doel
In dit boek wordt niet alleen de visie van ACV uitgelegd, maar ook hoe deze in de onderwijspraktijk kan worden geïmplementeerd. Het biedt scholen concrete handvatten om hun onderwijsaanpak te herdefiniëren en aan te passen aan de diverse behoeften van leerlingen. Van rubrics en werkvormen tot filosofische oefeningen en lesvoorstellen, dit boek biedt alles wat nodig is om ACV te integreren in het dagelijkse onderwijs.
Doelgroep
Dit boek is een uitnodiging voor scholen en leerkrachten om onderwijs opnieuw te verbeelden en te herontwerpen. Het biedt een dynamisch en geïntegreerd curriculum, waarin vakken niet meer als losse onderdelen worden onderwezen, maar waarin interdisciplinair leren centraal staat. Leerlingen krijgen niet alleen de kans om te begrijpen wie ze zijn en hoe ze zich verhouden tot anderen, maar ook om actief bij te dragen aan de maatschappij en haar complexe vraagstukken.
Over de auteur
Pien de Meijer, adviseur en docent, ontwikkelde een visie op kunst- en cultuureducatie waarin kunst niet op een voetstuk staat, maar als verbindende kracht door het curriculum werkt. Vanuit passie en ervaring verbindt ze creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid met onderwijs, en pleit voor ruimte voor holistische ontwikkeling van leerlingen.
Trefwoorden
#Eigenlijkwijs #ACV #algemeneculturelevorming #burgerschap #curriculum #implementeren