De belangstelling voor ons onderwijs aan kleuters lijkt toe te nemen. Misschien komt dat ook doordat er twijfel is ontstaan over de kwaliteit ervan: is het onderwijs aan kleuters wel de goede basis voor het funderend onderwijs? En is die kwaliteit achteruitgegaan of is er sprake van nieuwe verwachtingen en eisen die we aan het kleuteronderwijs stellen? In beide gevallen is er feitelijk sprake van onvrede met de kwaliteit van het kleuteronderwijs. Met dat laatste heeft dit boek te maken

Inhoud

Auteur Betsy van de Grift over dit boek: “Feitelijk bestaat het kleuteronderwijs in Nederland gewoon niet meer. Het heeft geen status, geen regels, geen eigen doelstellingen en er wordt nagenoeg geen onderzoek naar gedaan. Dat was misschien wel de grootste schok in mijn researchfase. Het aanbod dat we in de school aan kleuters doen, staat of valt met de leerkracht die er het beste van probeert te maken.”

In een vijftal breinboeken ging de auteur eerder op zoek naar de relatie tussen de breinontwikkeling van jonge kinderen en de voorzieningen die er voor hen zijn. Met ‘De Kleutervriendelijke School’ kiest zij voor een gedegen en brede analyse van een groot aantal kwaliteitsaspecten van het onderwijs aan kleuters. Het is een expositie van vakkennis, theorie en veel wetenschap met bijdragen van zeer bij de materie betrokken gastauteurs. DKVS biedt antwoorden, maar roept ook nieuwe vragen op.

Over de auteur Betsy van de Grift

Betsy van de Grift heeft een pedagogische en bedrijfskundige achtergrond en werkt als adviseur en ondernemer voor kinderopvang en onderwijs.

Doel

Het boek is een zoektocht naar een antwoord op de vraag: is het mogelijk om een uitspraak te doen over de kwaliteit van ons onderwijs aan kleuters? En als dat kan, hoe zou dat kwaliteitsoordeel dan kunnen luiden en tot welke aanbevelingen voor verbeteringen zou dat oordeel kunnen leiden?

Opbouw

Het boek is onderverdeeld in vier deelvragen:

• Hoe definiëren we het kleuter-zijn?
• Wat is het onderwijs aan kleuters?
• Welke informatie is er beschikbaar om tot een kwaliteitsoordeel (over ons kleuteronderwijs) te komen?
• Wat kunnen we leren uit wetenschappelijke bronnen?

Alle deelvragen hebben een eigen ‘deel’ (I tot en met IV), die weer zijn onderverdeeld in hoofdstukken.

Op grond van de samenvatting en de conclusies van deel V volgt tot slot een achttal aanbevelingen voor de toekomst, een nieuwe en hoopvol stemmende levensfase van het onderwijs aan kleuters.

Doelgroep

‘De Kleutervriendelijke School’ is geschreven voor betrokkenen bij ons onderwijs aan kleuters; van leerkracht tot bestuurder in het primair onderwijs en van opleider tot adviseur gemeentelijk beleid. Professionals die weten wat er speelt, welke vragen en zorgen er zijn over de kwaliteit van het kleuteronderwijs en die zich daarin persoonlijk willen verdiepen.

Trefwoorden

#kleuteronderwijs #kleuters #BestyvandeGrift #DKVS

Auteur(s): Betsy van de Grift
Uitgeverij: Uitgeverij OMJS
Taal: Nederlands
ISBN: 978-90-79336-35-7
Uitvoering: paperback, kleur
Jaar van uitgave: 2020
Druk: 2e druk (2021)
Aantal pagina's: 272

Vakblad Vroeg
"Rijk naslagwerk voor alle betrokkenen bij het kleuteronderwijs" (24/02/2021)

Praxis Bulletin
Leestip 'De Kleutervriendelijke School' (februari 2021)

Rinke Prooi
Opiniestuk "Een passende jas" (09/02/2021)

HJK
Recensie 'De staat van ons kleuteronderwijs' (27/01/2021)

wij-leren.nl
Recensie 'De Kleutervriendelijke School' (16/12/2020)

Lauk Woltring
Recensie 'De Kleutervriendelijke School' (09/12/2020)

To Top