Wat maakt mijn school relevant voor ouders en leerlingen? Hoe positioneer ik mijn school onderscheidend van andere? Waarom zouden ouders en leerlingen voor mijn school kiezen?

Inhoud

De krimp in het aantal leerlingen en het tekort aan leraren maken schoolleiders en bestuurders bewust van de noodzaak om hun school of scholen aantrekkelijk te maken. Niet alleen de onderwijskwaliteit is daarbij van belang, maar zeker ook perceptie en beeldvorming. Scholen hanteren allemaal bijna dezelfde (kern)waarden. Belangrijker in de communicatie is het benadrukken van de merkwaarden. Deze zijn immers uniek en onderscheidend en gaan over de breinpositie die de school als merk inneemt. Welke breinpositie claimt jouw school bij ouders en leerlingen?

In dit boek beschrijft Guus Pastijn, in overzichtelijke stappen, de weg om een onderscheidende positie succesvol te kunnen claimen. Geen ingewikkeld marketingjargon of complexe schema’s, maar een inspirerend verhaal over hoe je als niet marketingdeskundige van je school een onderscheidend merk kunt maken. Als elke school dit zou doen, dan valt er voor ouders en leerlingen, op basis van een duidelijk profiel en een aansprekende positionering, echt wat te kiezen.

Doel

Dit boek is bedoeld als handvat voor alle schoolleiders, teamleden en bestuurders die met de marketing van hun school of scholengemeenschap aan de slag willen. Het boek leidt je door alle onderdelen van de profilering en positionering van jouw school.

Over de auteur

Guus Pastijn is adviseur en trainer/coach op het gebied van onderwijsmarketing. Hij slaagt erin een brug te slaan tussen de wereld van de school en de marketingbenadering waar het bedrijfsleven en grote non-profitorganisaties al heel lang mee vertrouwd zijn.

Doelgroep

Degenen die werken met externe communicatieadviseurs of adviesbureaus, vinden in dit boek de kennis waarmee ze het gesprek kunnen aangaan om het optimale uit de samenwerking te halen. Het boek is leesbaar voor leken: jargon is zoveel mogelijk vermeden en Engelse termen, waarmee de marketing is doorspekt, zijn waar mogelijk vertaald in begrijpelijk Nederlands. Kortom, ‘Mijn school als merk’ is een praktische leidraad om in 25 hoofdstukken te komen tot een unieke, onderscheidende en relevante positionering van jouw school.

Trefwoorden

#marketing #onderwijsmarketing #profileren

Auteur(s): Guus J. Pastijn
Uitgeverij: Uitgeverij OMJS
Taal: Nederlands
ISBN: 978-90-79336-40-1
Uitvoering: softcover
Jaar van uitgave: 2021
Druk: 2e druk (2022)
Aantal pagina's: 176

Download de inhoudsopgave van 'Mijn school als merk'.

JSW
'Als school onderscheiden' (13/09/2021)

Johan Spitteler
Recensie (15/07/2021)

Hans Germeraad
Recensie (01/07/2021)

Dolf Weverink
Recensie (22/06/2021)

To Top