Hoe kan het dat sommige leerlingen in de klas moeilijk te motiveren zijn, maar dat ze thuis uren geconcentreerd kunnen gamen? Welke mechanismen zitten hierachter en wat kun jij hiermee in je les?
Gamification houdt zich bezig met het inzetten van spelelementen in een onderwijscontext, om de motivatie voor schoolse activiteiten te vergroten.
Gamification bevat 40 werkvormen waarin spelelementen verwerkt zijn. Per werkvorm wordt ook toegelicht hoe het spelelement verwerkt is. Daarmee kun je ze gerichter inzetten of eenvoudig aanpassen aan jouw specifieke situatie.
Doel
Inzicht krijgen in hoe je leerlingen kunt motiveren.
Voor wie?
Gamification is voor iedereen vanaf 6 jaar. De werkvormen en technieken zijn beschreven voor toepassing in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Sommige kaartje zijn nog niet bruikbaar voor het jonge kind. Tegelijkertijd motiveren de spelelementen ook studenten en volwassenen. Ook volwassenen kunnen immers verslingerd zijn aan games.
Auteur: Reinier Geurts
Uitgever: Uitgeverij OMJS
Taal: Nederlands
EAN: 6090926452421
Uitvoering: A6-formaat doosje, kleur
Jaar van uitgave: 2023
Druk: 1e druk
Aantal pagina's: 40 kaarten + handleiding
Download drie voorbeeldkaarten van Gamification.
Tijdschrift JSW
Recensie 'Gamification' (Nr 6, 02/2024).
Tijdschrift TIB
Recensie ‘Gamification’ (Jaargang 14, Nr 2, april 2024)