Iedereen kent het wel, 5 minuten tijd over en dan?

Geluk is geen toeval, geluk is een houding. In de manier waarop je omgaat met jezelf, anderen en de wereld, openbaart geluk zich. De uitdaging is om die parels te (h)erkennen, juist in de dagelijkse dingen. In de woorden van Augustinus: ‘Geluk is blijven verlangen naar wat je al hebt.’

De definitie van geluk is voor ieder mens anders. Toch blijkt uit onderzoek dat er factoren zijn die ons geluksgevoel bepalen, zoals sociale relaties, betekenis voelen, doelen stellen en beweging. Seligman e.a. (2009) hebben deze factoren gebruikt om het concept ‘positief onderwijs’ te ontwikkelen. Het uitgangspunt is om leerlingen aan te moedigen om te floreren; hoe zorg je dat kinderen zich goed voelen en het goede doen? Daarbij gaan zij uit van mogelijkheden van kinderen.

Deze set kaarten vol inspirerende activiteiten helpt je om geluksmomenten in de klas waarneembaar te maken. Geluk is iets wat je vermenigvuldigt, wanneer je het deelt. Die 5 minuten die je besteedt aan het ervaren van geluksmomenten, vertalen zich vanzelf in uren of dagen. De houding om geluk te ervaren, kun jij leren! Voor jezelf en met elkaar.

Veel plezier met deze vindtocht!

Doel
Deze kaarten nodigen jou én je leerlingen uit om middels speelse activiteiten geluk te herkennen, te verkennen en te vergroten.

Voor wie?
Voor iedereen vanaf 4 jaar.

Op kaart 9 van '5 minuten geluk' wordt de laatste zin afgesneden en is soms niet meer volledig leesbaar. 

Auteurs: Nikky Bergmans en Margreet Christians
Uitgever: Uitgeverij OMJS
Taal: Nederlands
EAN: 7442944285267
Uitvoering: A6-formaat doosje, kleur
Jaar van uitgave: 2018
Druk: 1e druk
Aantal pagina's: 40 kaarten + handleiding

Download drie voorbeeldkaarten van 5 minuten geluk.

Tijdschrift Intern Begeleider
Recensie '5 minuten geluk' (03/2019)

Onderwijs Maak Je Samen
Persbericht (18/09/2018)

To Top