Op welke manier kun je kennis over het brein gebruiken om een krachtig curriculum te ontwerpen? Hoe zorg je er middels de leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten voor dat leerlingen en studenten komen tot diep leren?

Inhoud

‘Verrijk je onderwijs – leren door ontwerp met neurowetenschappen’ combineert de nieuwste inzichten uit de neurowetenschappen met het principe Leren door Ontwerp (LdO) – een praktisch framework dat ten grondslag ligt aan het ontwerpen van een curriculum volgens backward design (achterwaarts ontwerp) en dat in Nederland door honderden scholen en opleidingen wordt gebruikt.

Wat je leert door dit boek te lezen:

• hoe het brein informatie verwerkt en bepaalt wat (niet) beklijft in het langetermijngeheugen;
• hoe je op basis van neurowetenschappen leerlingen en studenten kunt motiveren om actief te leren;
• hoe je die motivatie kunt versterken middels relevante en haalbare doelen;
• hoe belangrijke elementen van LdO, waaronder backward design, essentiële vragen, leerdoelen en krachtige leeractiviteiten, worden ondersteund door neurowetenschappen;
• waarom bepaalde manieren van lesgeven en toetsen effectief zijn om leerlingen en studenten diepe kennis en goed ontwikkelde vaardigheden te laten krijgen;
• hoe je een breinvriendelijke leeromgeving creëert die leren ondersteunt.

Doel

In dit boek worden wetenschappelijke en onderwijskundige inzichten vertaald naar de praktijk, zodat je je kennis verrijkt én die kennis kunt inzetten om het curriculum binnen je school of opleiding te versterken.

Doelgroep

Dit boek is geschreven in de context van het voortgezet onderwijs, maar de inzichten zijn net zo toepasbaar – en worden ook ruim toegepast – in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo).

Over de auteurs

Het oorspronkelijke boek is geschreven door pedagoog Jay McTighe, een van de grondleggers van backward design, en Judy Willis, een bekend neurowetenschapper. Het is vertaald naar de context van het Nederlandse onderwijs door Michiel Lucassen en Wessel Peeters van Vernieuwenderwijs.

In samenwerking met

Vernieuwenderwijs is een platform van, voor en door docenten die interesse hebben in onderwijsinnovatie. Eerder ontwikkelden we in samenwerking met elkaar ook de CurriculumKit, CurriculumKit HO, Curriculumontwerp in een notendop en de VisieKit.

Uitgegeven in samenwerking met

Podcast

Beluister de podcast waar we in gesprek zijn met de auteur(s) van deze titel.

Auteur(s): Jay McTighe & Judy Willis M.D.
Uitgeverij: Uitgeverij OMJS i.s.m. Vernieuwenderwijs
Taal: Nederlands
ISBN: 978-90-79336-45-6
Uitvoering: paperback, kleur
Jaar van uitgave: 2022
Druk: 1e druk
Aantal pagina's: 180

Download de inhoudsopgave van 'Verrijk je onderwijs'.

TIB - Tijdschrift Intern Begeleiden
Recensie 'Verrijk je onderwijs' (Nr 1, jaargang 14, 02/2024).

To Top