Op de meeste scholen wordt hard gewerkt. Toch is niet overal ‘de basis op orde’.
Inhoud
In de complexe tijd waarin we nu leven, hoort meer dan ooit de focus te liggen op de kwaliteit van het onderwijs. De context vraagt veel van scholen en organisaties. ‘De basis op orde’
Op de meeste scholen wordt hard gewerkt. Toch is niet overal ‘de basis op orde’.
Inhoud
In de complexe tijd waarin we nu leven, hoort meer dan ooit de focus te liggen op de kwaliteit van het onderwijs. De context vraagt veel van scholen en organisaties. ‘De basis op orde’ gaat over de fundamentele en voorwaardelijke praktijken in de school en over de ontwikkeling van leiderschap en van de totale organisatie.
Hoe maak je de organisatie ‘simpeler’, zodat leraren en schoolleiders nog beter toekomen aan de kerntaken? Hoe zorg je ervoor dat schoolteams stoppen met stapelen en dat ze eindelijk eens werk kunnen maken van implementeren en ontwikkelen? Hoe geven we – zowel binnen als buiten de school – vorm aan goed onderwijs en welke rol is hierin essentieel voor schoolleiders, teams en leerlingen? Kortom, hoe zorg je ervoor dat de basis van jouw school op orde is?
Doel
In dit boek gaat het niet alleen over onderwijskwaliteit en -verbetering. Het gaat om meer. Zo gaat het ook over leiderschap bij kwaliteitsontwikkeling, over fasen en (her)ontwerpen van leren. Het gaat over samen werken aan kwaliteit, terwijl er geen druk of urgentie bestaat vanuit bijvoorbeeld naderend inspectietoezicht.
Veel leren en veel weten over onderwijs en lesgeven leidt niet automatisch tot beter lesgeven en tot een basis die op orde is. En wat zeker niet werkt, is leraren uitleggen of vertellen hoe ze moeten lesgeven. Wij denken dat het leren in scholen vraagt om meer aandacht voor het inrichten van de processen die tot leren leiden.
Doelgroep
‘De basis op orde' kan vooral ingezet worden bij verbetertrajecten, maar ook bij wensgedreven schoolontwikkeling. Het boek is bestemd voor het hele schoolteam; van leraren, het gezamenlijke team tot leiderschap.
Product van het jaar
Elk jaar vragen we aan onze (Netwerk)Vrienden om een product van dat jaar te kiezen. 'Mijn school als merk' is in 2019 verkozen tot product van het jaar!
Auteur(s): Johan Spitteler Uitgeverij: Uitgeverij OMJS Taal: Nederlands ISBN: 978-90-79336-29-6 Uitvoering: hardcover Jaar van uitgave: 2019 Druk: 2e druk (2021) Aantal pagina's: 120
Reviews
Gerelateerde producten
Navigeren door de elementen van de carrousel is mogelijk met de tabtoets. U kunt de carrousel overslaan of direct naar de carrouselnavigatie gaan met de overslaan links.
Druk om carrousel over te slaan
Vriend van voordeel
Bij een product met betekent dat (Netwerk)Vrienden van OMJS dit product automatisch thuisgestuurd krijgen. Dat is één van de voordelen als NetwerkVriend of Vriend van OMJS.
Overige voordelen:
• Je ontvangt alle door OMJS geselecteerde nieuwe uitgaven van Uitgeverij OMJS van het huidige kalenderjaar. Verkoopwaarde is altijd hoger dan het lidmaatschap. • Krijg standaard 10% korting op al je aankopen in de webwinkel • Krijg standaard 10% op alle workshops, trainingen en masterclasses* • Voorrang en/of korting op speciale evenementen zoals thema-lezingen of OMJS congressen • Ontvang twee keer per jaar OMJS magazine
* Je kunt Vriend worden als stichting/bestuur, maar de korting op workshops, trainingen, masterclasses en lezingen geldt dan niet voor alle werknemers welke onder de stichting/bestuur vallen. Dit geldt wel als je Vriend wordt als school (per locatie), dan kan het team dus 10% korting ontvangen bij deelname van meerdere personen.
De korting geldt niet voor incompany-trajecten, studiereizen en opleidingen.